Dynia – złocisty symbol jesieni

Od września w sklepach i na bazarkach rozsiadła się dynia – warto  skusić się na jej kupno nie tylko ze względu na niską kaloryczność (tylko 30 kcal/100g – idealna podczas odchudzania!) ale również na bogactwo zawartych w niej substancji odżywczych.

Energetyzujący,  żółto – pomarańczowy kolor dynia zawdzięcza dużej ilości beta karotenu, który fantastycznie poprawia wygląd skóry, włosów i paznokci oraz wykazuje silne działanie antyoksydacyjne (zwalcza wolne rodniki, działając antynowotworowo).

Jedz dynie dla zdrowia!

  1. Zawierają mnóstwo minerałów (potas , żelazo, wapń, magnez, fluor, mangan) i witamin (witaminę A, C, PP, witaminy z grupy B, kwas foliowy).
  2. lekkostrawne, regulują pracę przewodu pokarmowego, ułatwiają wypróżnianie, pomagają w leczeniu wrzodów żołądka i odkwaszają organizm.
  3. Działają moczopędnie, wspomagają leczenie chorób nerek i pęcherza.
  4. Pestki dyni zawierają mnóstwo witamin i minerałów (m.in. cynk, który wzmacnia odporność i jest niezastąpiony w kuracjach antytrądzikowych czy przy opryszczce), fitosterole, kukurbitacynę i nienasycone kwasy tłuszczowe (działają antymiażdżycowo, obniżają poziom cholesterolu oraz antygrzybiczo i antybakteryjnie) wspomagają leczenie prostaty.
  5. Przechowywane w chłodnym, suchym i przewiewnym miejscu nie tracą swoich wartości odżywczych nawet przez kilka miesięcy, można je zamrażać

Nie zapominaj o oleju z pestek dyni!
Wybierz tłoczony na zimno: jest bardzo zdrowy, ma delikatny, przyjemny zapach  i smak, nadaje się do większości dań.

Z czym najlepiej jeść dynię?
Dynia, zarówno w  wersji na słodko i słono, smakuje doskonale z aromatycznymi, korzennymi przyprawami. Do dań z dyni polecamy przyprawę orientalną Dary Natury (skład: kardamon, ziele angielskie, cynamon. Imbir, gałka muszkatołowa, goździki, kurkuma, płatki róży) oraz podlaską przyprawę staropolską Dary Natury (skład: chilli, kolendra, ziele angielskie, kozieradka, kardamon, goździki, cynamon, pieprz czarny).

Dania rybne i mięsne z dynią dobrze smakują ze świeżym tymiankiem, z dodatkiem imbiru lub mleczka kokosowego. W wersji na słodko – idealne z imbirem i cynamonem.

Uwaga!

Dynie mają wysoki indeks glikemiczny (75), dlatego najlepiej łącz je z produktami o niskim IG lub jedz na surowo, np. jako dodatek do kolorowych surówek.

Pestki dyni są kaloryczne (540 kcal/100g), jedz z umiarem!

Dynia – warzywo uniwersalne

Ze względu na neutralny smak, dynię możemy przyrządzać zarówno na słodko, jak i na słono. Poniżej garść pomysłów na dania z dynią: smacznego 🙂

Zetrzyj dynię na tarce o średnich oczkach lub zmiksuj w blenderze.

Powstałą masę przygotuj na wiele sposobów.

na słodko na słono
* do masy dodaj świeże, starte owoce (np., jabłko), łyżkę orzechów włoskich, troszkę cynamonu  i dodaj do płatków zbożowych i jogurtu na śniadanie (możesz też masę podgrzać), w zimie dodaj łyżkę pestek dyni

 

* najprostsza surówka: startą dynię skrop sokiem z cytryny i posyp natką pietruszki (pasuje do wszystkich dań obiadowych), możesz dodać pokrojone owoce (np. pomarańczę lub brzoskwinię/morelę) lub wykorzystać do innych surówek i sałatek
* masę wykorzystaj do przygotowania ciasta dyniowego (wykorzystaj najprostszy przepis na ucierane ciasto, zamiast owoców dodaj przyprawioną na słodko dynię) lub tarty * startą dynię podduś chwilę, przypraw i przygotuj z niej sos do mięs, warzyw, makaronu (np. penne z kurkami i sosem z dyni), użyj jako farsz do naleśników
RACUSZKI DYNIOWE

* do masy dodaj jajko, mąkę pełnoziarnistą (do uzyskania gęstej masy), dodaj szczyptę soli, ksylitolu,  dodaj np. suszone owoce, orzechy, kawałki gorzkiej czekolady, wiórki kokosowe, przypraw np. cynamonem.

następnie upiecz, zgrilluj lub usmaż na patelni bez tłuszczu

RACUSZKI DYNIOWE

*  do masy dodaj jajko, mąkę pełnoziarnistą (do uzyskania gęstej masy) i dowolne dodatki, np. odcedzonego tuńczyka, suszone pomidory, orzechy, pestki), przypraw ziołami o korzennym smaku, solą morską a następnie upiecz, zgrilluj lub usmaż na patelni bez tłuszczu

* masę po dodaniu słodkich komponentów stosuj jako farsz do naleśników * zrób pyszną, rozgrzewającą zupę krem z dodatkiem prażonych pestek

 

autor artykułu: mgr Dorota Bałuka, Centrum Dietetyczne Vita Art

Materiał chroniony jest prawami autorskimi i nie  może być rozpowszechniany lub kopiowany w sposób elektroniczny, mechaniczny lub inny bez pisemnej zgody Centrum Dietetycznego Vita Art.